ke-klokanum.cz Navigace ke-klokanum.cz Úvod Jak jsme se rozhodli pro Austrálii Před odletem Cesta ČR - Sydney První ubytování v Sydney Začínáme zkoumat (a fotit) okolí První dny ve škole Hromadná doprava v Sydney První koupání v moři Výlet do Hyde Parku Výlet k Sydney Opera House Výlet trajektem do Manly Mahon pool - mořský bazén Surfování Vlaky v Sydney Nákupy a jídlo v Austrálii Šnorchlování Royal Botanic Gardens Výlet na Rose Bay Featherdale Wildlife Park (ZOO) Sydney Harbour National Park Procházka Coogee - Bondi Centennial Park La Perouse Taronga Zoo Cooper Park Watsons Bay Pouliční umělci Skydiving Blue Mountains - Katoomba Royal National Park - Uloola+Karloo track Morisset Park - klokani Koupání a vlny Kiama - Blowhole a Cathedral Rocks Blue Mountains - Wentworth Falls Palm Beach Blue Mountains - Glenbrook (Red Hands) Blue Mountains - Giant Stairway, Federal Pass Nan Tien Temple Royal National Park - Coast Track Wattamolla - Cliff Jumping Blue Mountains - Blackheath - Grand Canyon Blue Mountains - Faulconbridge - Springwood Sea Life Sydney Aquarium Výlet na Dee Why Boat párty Sydney AMP Centrepoint Tower Royal National Park - Heathcote, Karloo Pool Paddleboarding, Kayaking (Rose Bay) Sydney Harbour National Park - North Head Ježdění na kole - Centennial Park Ku-ring-gai Chase National Park Cook + Phillip Park Aquatic and Fitness Centre Sydney Park Des Renford Leisure Centre Návštěvní kniha Kontakt

Naše cesta do Austrálie

Skydiving

Ve středu 17. 12. 2014, shodou okolností v den, kdy mám svátek, jsem se rozhodl vyzkoušet SKYDIVING. Ač je název trochu matoucí, nemá to nic společného s potápěním. Jde totiž o seskok z letadla s padákem. Naše škola to nabízela se slevou pro studenty za 240 AUD (+ 99 AUD za fotky a video). Skákali jsme z výšky 4500m. Začátečníci samozřejmě mohou skákat jen v tandemu se zkušeným instruktorem. I tak to ale byl zajímavý zážitek. Volný pád trvá cca 45s - 1min. Sestup s padákem pak cca 5 - 6 minut. Vychází to tedy asi na 1 dolar za každou vteřinu zážitku :).

Vstát jsem musel ve 4:25 ráno. Musel jsem dojít ke vzdálenější zastávce autobusu, protože z té bližší takhle brzy nic nejede. V 6:30 byl sraz u školy. Kolem 7 jsme vyjeli dvěma minivany na asi hodinu a půl vzdálený areál skydivingu. Už během cesty tam nás nechali podepsat jakýsi papír. V něm jsme museli souhlasit, že vše děláme na vlastní riziko a bereme na vědomí, že parašutismus je nebezpečný a může při něm dojít k vážnému zranění nebo úmrtí, a také že oni nenesou žádné náklady spojené s naší léčbou nebo smrtí. Museli jsme také zatrhnout, že nebereme žádné léky, nemáme žádný zdravotní stav, který by parašutismu bránil, neměli jsme nikdy zlomené kosti nebo dislokované rameno a podobně.

Po příjezdu nám začali dávat instruktáž. Celkově tam všechno bylo dezorganizované. Rozdělili jsme se do 3 skupin, protože nás bylo hodně a do letadla se vejde jen asi 8 tandemů. Někteří do poslední chvíle nevěděli, do které skupiny patří, a pár lidí si bralo výstroj na poslední chvíli. Také jsme zjistili, že kdo váží nad 95kg, musí připlatit 50 AUD, kdo váží nad 110kg, musí připlatit 100 AUD a kdo váží nad 115kg, skákat nemůže. Jednoho asiata kvůli tomu skákat nenechali (měl 120kg). Já jsem ale se svou vahou problém neměl. Když mě viděli, ani mě nevážili. Vysvětlili nám, jak se vyskakuje z letadla, co máme dělat s rukama, nohama a tak dál. Také nás připravili na přistání. V tandemu se přistává neobvykle na zadek :). Vysvětlili nám, jak zvednout nohy, aby nedošlo při přistání k jejich zlomenině.

Před nástupem do letadla nám dali výstroj. Na padáku je napsané poměrně drastické varování, v překladu: "Padák občas selže, i pokud je správně vyroben, sestaven, zabalen a ovládán. Při každém jeho použití riskujete vážné zranění nebo i smrt." I přes to ale nakonec všichni vlezli (spíš se namačkali) do mrňavého jednomotorového letadla a vzlétli jsme. Já jsem nakonec byl ve druhé skupině. Letadlo vypadalo dost nedůvěryhodně, tak jsme nakonec usoudili, že bude bezpečnější z něj vyskočit, než v něm zůstávat.

Letadlo se s námi vzneslo a hodně strmým úhlem vystoupalo až do výšky 4,5km. Během toho se také hrozivě naklánělo ze strany na stranu. Pak se začala postupně rozsvěcet 3 hrozivá světla - červené: 3 minuty do skoku, žluté: 1 minuta do skoku, zelené: skok. Postupně jsme začali skákat z letadla. Okamžik skoku z hrany letadla do 4,5km hluboké propasti se nedá k ničemu přirovnat a nic vás na něj nemůže připravit. Je to opravdu děsivý pocit a nepochybně nejděsivější část skydivingu. Po výskoku jsme udělali nějaký ten kotrmelec a pak už jsme se srovnali. Volný pád trval téměř minutu, ale jen prvních ani ne 10 vteřin zrychlujete a pociťujete stav beztíže. Poté už dosáhnete terminální rychlosti a pocit stavu beztíže pomine. Pak už jen svištíte dolů rychlostí asi 200 - 250 km/h. Díváte se z výšky a fouká proti vám příšerný vichr, nic víc. Země je ze začátku ještě daleko a tak není téměř poznat, že se k ní přibližujete.

Asi po minutě instruktor otevřel padák. Otevření díky bohu nebylo tvrdé (padák se rozbaloval postupně) a tak to ani moc neškublo. Občas se prý může stát, že to škubne opravdu drasticky, protože se padák rozbalí prudce, a může dojít ke zranění. Poté už jsme se pomalu snášeli k zemi a pozorovali krajinu z výšky. Několikrát jsme se otočili a rozhlédli po okolí. Pak jsme ještě trénovali zvednutí nohou při přistání. Instruktor taháním za jakési špagáty nás nasměroval na louku, kde se přistává. V tandemu se přistává "na zadek". Přistání bylo měkké. Už když jsme se blížili k zemi, tak mi zalehly uši. Ještě nějakou dobu po přistání jsem skoro nic neslyšel. Je to způsobené rozdílem tlaku vzduchu. Ve 4,5-kilometrové výšce je tlak téměř o polovinu nižší, než na zemi.

Po přistání jsem dostal certifikát o prvním úspěšném seskoku a pak také flash disk s fotkami a videem, které instruktor pořídil kamerou, kterou měl připevněnou na ruce (ty fotky a video jsou to je to, co stálo 99 AUD). Pak nás odvezli zase zpět ke škole, kde jsem ještě stihl zbytek výuky a také se tam stal hrdinou dne.

Jedeme na místo:

Louka, na kterou se padá (při troše štěstí s otevřeným padákem):

Jumpsuity:

Čekání:

Už se chystáme:

Tohle je to letadélko:

Výše zmiňovaný nápis na výstroji:

Jdu k letadlu:

Je řada na nás:

Skok:

Instruktor právě otevírá padák:

Trénink na přistání - zvedání nohou: